Studentrepresentant

Själva kärnan i Studentkåren i Borås är studentinflytande och utbildningsbevakning. Studenter har rätt att vara representerade när beslut tas som har betydelse för utbildningen eller deras situation. Studentkåren ansvarar för att utse studentrepresentanter som deltar i olika råd och nämnder och bidrar med ett studentperspektiv vid Högskolan i Borås.

Alla studenter kan såklart inte vara med överallt, därför väljs varje år studenter som företräder den samlade gruppen. 

Att engagera sig som studentrepresentant är en möjlighet till att vara med och påverka exempelvis sin utbildning och förmedla studenternas röst till vad som är både bra och mindre bra med programmet, kursplaner och upplägg på kurser och utbildningar. Det är viktigt att studenternas röster och perspektiv blir framförda när beslut tas som berör studenter, vilket görs på många olika ställen på högskolan. Dessutom är detta en bra merit på sitt CV och en chans till att knyta kontakter.

Låter något intressant eller har du några funderingar och frågor kontakta oss på: info@studentkareniboras.se!

Styrelsen vid Högskolan i Borås 

  • Högskolans verksamhet styrs av en styrelse. Styrelsen har inseende över högskolans alla angelägenheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs. 
  • 3 studentplatser.
  • Träffas 5 gånger på ett verksamhetsår.

Centrala organ 

  • Rektors nämndråd 
    • Nämndrådet har till uppgift att vara rådgivande inför rektors ställningstaganden rörande kvalitet i utbildning och forsning. 
    • 1 studentplats som doktorandkommitteen tillsätter. 
  • Rektors lednings- och kvalitetsråd (RLKR)
    • RLKR har i uppgift att vara rådgivande inför rektors ställningstaganden rörande strategiska frågor med inriktning på verksamhet. 
    • 1 studentplats där oftast ordförande för studentkåren sitter. 

Nämnder

  • Forsknings- och utbildningsnämnden (FoU)
    • FoU har det övergripande ansvaret för att främja forskning och forskarutbildning samt att bevaka utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vilar på vetenskaplig grund.
    • 3 studentplatser där oftast studentkårens vice ordförande med utbildningsansvar sitter, de andra två platserna tillsätts av doktorandkommitteen. 
  • Disciplinnämnden 
    • Disciplinnämnden har till uppgift att hantera ärenden där en student exempelvis fuskat eller plagierat arbeten, stör eller hindrar verksamheten eller utsätter andra studenter eller högskolans personal för trakasserier av olika slag.
    • 2 studentplatser.
  • Nämnden för konstnärlig forskning och utbildning (KFU)
    • KFU verkar för hög kvalitet i konstnärlig utbildning vid lärosätet samt granskar att den vilar på konstnärlig grunt. KFU verkar även för goda förutsättningar avseende kvalitet i forskning.
    • 2 studentplatser, varav en tillsätts av doktorandkommitteen.

Utskott

  • Utbildningsutskott
    • Utbildningsutskotten har bland annat som ansvar att följa upp att kurs- och programutvärderingar för att få genomslag i kurs- och utbildningsplaner. De fastställer kursplaner och kurslitteratur samt beslutar om tillsättande och byte av kursexaminator. Följande utbildningsutskott finns med 2 studentplatser i varje:
  • Ekonomi och arbetsliv
  • Bibliotek, information och IT
  • Pedagogiskt arbete
  • Teknik
  • Vård och polisarbete
  • Forskarutbildningsutskott 
    • FoU har delegerat många av de operativa besluten för forskarutbildning till forskarutbildningsutskott. De forskarutbildningsutskott som finns är:
      •  Bibliotek- och informationsvetenskap
      • Människan i vården
      • Resursåtervinning
      • Textilteknologi
      • Textilt management
    • Området ”Textil och mode” består dels av ett vetenskapligt delområde, dels av ett konstnärligt delområde. Det konstnärliga examenstillståndet lyder under nämnden KFU, medan det vetenskapliga examenstillståndet lyder under FoU-nämnden.
    • Dessa platser tillsätts av doktorandkommitteen.
  • Anställningsutskottet
    • Verkar under FoU och bereder rekrytering och befordran av lärare inom alla ämnesområden förutom de konstnärliga då det sker i Nämnden för Konstnärlig forskning och utbildning.
    • Tillsätts av doktorandkommitteen.

Råd

  • Biblioteksrådet
    • Biblioteksrådet arbetar med bibliotekets verksamheter vid högskolan. Arbetet innebär att utveckla högskolans bibliotekspolicy, bevaka forsknings- och utbildningsintressen i biblioteksverksamheten och mycket mer. 
    • 3 studentplatser varav en är reserverad för doktorandrepresentant.
  • Akademichefens ledningsråd vid akademierna A1, A2 och A3
    • Ledningsrådet har till uppgift att vara rådgivande inför akademichefens ställningstagande. Det behandlar frågor som berör utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt forskning och forskarutbildning.
    • 2 studentplatser till varje akademi. 
  • Akademiråd vi akademierna A1 och A2
    • Akademirådet har en rådgivande funktion för akademins strategiska utveckling inom utbildning och forskning med extern representation.
    • 3 studentplaster till varje akademi. 
  • Programråd
    • Syftet med programråd, som definieras i Riktlinjer för inrättande av programråd vid Högskolan i Borås är att kvalitetssäkra utbildningars relevans, med särskilt fokus på professions- och forskningsanknytning för akademiernas utbildningar, genom att erbjuda ett forum där externa och interna intressenter möts för att diskutera strategiska utbildningsfrågor.
  • Forskarråd
    • Alla akademier har ett forskarråd där forskargruppsledare möts för att diskutera frågor som rör forskning och forskarutbildning. Forskarråden är följande:
      • A1 – textil, teknik och ekonomi
      • A2 – vård, arbetsliv och välfärd
      • A3 – bibliotek, information, pedagogik och IT
      • Forskarrådet för biblioteks- och informationsvetenskap
      • Forskarrådet för handel och IT
      • Forskarrådet för pedagogiskt arbete
  • Dessa platser tillsätts av doktorandkommitteen.

Arbetsmiljökommittéer

  • Central arbetsmiljökommitté (C-AMK)
    • C-AMK har ansvaret för den övergripande planerings- och samordningen i arbetsmiljöarbetet. Kommittén arbetar med uppföljning och tillsyn enligt lagar och regler om systematisk arbetsmiljöarbete. 
    • 2 studentplatser
  • Arbetsmiljökommittéer vid akademierna A1, A2 och A3 (AMK)
    • AMK vid akademierna verkar för att högskolans fastställda arbetsmiljö uppnås genom att identifiera behov, följa utvecklingen gällande risker och frågor som rör skyddet mot ohälsa och olycksfall, behandla frågor som uppkommit mm.
    • 2 studentplatser vid varje akademi.